Gisteren is in Amsterdam de tweede fase begonnen van de vervanging door Hoogendoorn Bouw van de draagconstructie van een 17e-eeuws pand op de Nieuwezijds Voorburgwal. Op deze drukste verbindingsweg in de binnenstad werden zeven balken van 700 kilo elk in het gebouw getakeld.
Het vervoer van de balken vanaf Houthandel Houtex in Waddinxveen werd uitgevoerd door RvE Transport Services uit Den Haag met een oplegger met autolaadkraan. Voor het takelen was een speciale vergunning door de gemeente Amsterdam verleend. De balken werden een voor een van de oplegger omhoog getakeld, uiterst voorzichtig gemanoeuvreerd in de krappe ruimte tussen de bovenleiding van de af en aanrijdende trams en de monumentale gevel van het desbetreffende pand.
Via een speciale stellage werden de balken langzaam het pand ingeleid door een vijf man sterke ploeg van Hoogendoorn Bouw met behulp van mobiele telescoopliften, speciale rollers en de duwkracht van de kraan. Verkeersregelaars zorgden voor een veilige omgeving, onder andere door de grote stroom toeristen langs alternatieve routes te leiden.
Binnen drie uur was de takelklus geklaard. Vandaag begint fase 3 van de opdracht: het verwijderen van de door boktor aangetaste balken en het plaatsen van de nieuwe. Ook komt vandaag professor dr. Gabri van Tussenbroek op bezoek. Deze bouwhistoricus van de afdeling Monumenten en Archeologie van de gemeente Amsterdam zal dendrologisch onderzoek uitvoeren om de exacte ouderdom van de balken te bepalen.