(070) 355 49 30 info@hoogendoornbouw.nl

Sinds 1972 lopen er rails vanaf de werf van Hoogendoorn Bouw naar de straatkant. Het smalspoor doet al meer dan 50 jaar dienst voor het vervoer van puincontainers. Afgelopen week is het laatste stukje na de poort opnieuw gelast nadat de gemeente het trottoir had laten vernieuwen.

Op 1 oktober 1972 deed Hoogendoorn Bouw een van de laatste overnames in de historie van het bedrijf: de Smederij- en Constructiewerkplaats Tetro uit Wateringen, met de werkplaats in de Haagse Sumatrastraat. Al het personeel ging over – zijnde de heer G.C. Tetro – en ook de complete inventarisatie.

Gaarne aanbevolen
De overname was een initiatief van Rob Hoogendoorn sr. Hij wilde daarmee in de eerste plaats het bestaande dienstenpakket verbreden, naast het eigen loodgieters- en schildersbedrijf. Maar, zo schreef Rob sr. aan zijn relaties, “het is onze bedoeling het arbeidspotentieel van deze nieuwe afdeling tevens, los van onze andere activiteiten, aan collega-aannemers en makelaars ter beschikking te stellen, waarbij dit bedrijf dan geheel zelfstandig zal optreden. Voor voorkomend las-, plaat- en constructiewerk, draai- en stanswerk, onderhoud en vernieuwing van stalen ramen, alsmede aluminium- en koperwerk, houden wij ons dan ook gaarne aanbevolen.”

De aparte smederij, het eigen loodgietersbedrijf en het eigen schildersbedrijf De Econoom zouden in de loop van de tijd in de bouwonderneming worden geïntegreerd. Maar de overname van Smederij Tetro kreeg een gevolg dat tot op de dag van vandaag doorwerkt.

Dat kon handiger
Voor die tijd was het namelijk de gewoonte al het bouwafval en -puin in open betonnen bakken te storten op de werf achter het kantoor. Eens in de zo veel tijd reed dan een vrachtwagen met grijper door de poort en voerde alles af. Dat kon handiger, vonden Rob sr. en smid Tetro, ook omdat in die periode de gestandaardiseerde puincontainers in opkomst waren.

De smid smeedde een onderstel met smalspoorflenswielen, tikte wat strekkende meters smalspoorrails op de kop en legde die vanaf de werf door de poort naar de straat. Sindsdien wordt meerdere keren per week de puincontainer met menskracht over de rails naar straat geduwd – op nog steeds hetzelfde karretje – waar de containerauto-met-kraan van het afvalverwerkingsbedrijf dwars geparkeerd op straat het verkeer even ophoudt. Inmiddels meer dan vijftig jaar lang, over een stukje smalspoor dat naar verluidt het kortste van Nederland is.